Mieszkańcy Torunia coraz chętniej przesiadają się z samochodów na rowery. Ze ścieżek rowerowych korzystają całe rodziny, najmłodsi i seniorzy. Dlatego rozwój infrastruktury rowerowej i promowanie zdrowego trybu życia są jednym z priorytetów na liście miejskich przedsięwzięć. Do inwestowania w tę infrastrukturę skłania nas zarówno intensywny ruch samochodowy, jak i szybko rosnąca liczba aktywnych rowerzystów.
W mieście istnieje obecnie 140 km infrastruktury rowerowej. W lipcu 2020 roku radni przyjęli „Program rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu”.
Jego wynikiem ma być powstanie spójnej, atrakcyjnej, komfortowej, bezpiecznej i wygodnej sieci dróg rowerowych. Jest to dokument, który definiuje politykę rowerową miasta, wskazuje m.in. lokalizację przebiegu tras rowerowych i nadaje im odpowiednią hierarchię.
Zakłada on dwa oddzielne systemy tras:
-Miejski System Tras Rowerowych
-Rekreacyjny System Tras Rowerowych
Dokument nie ma cezury czasowej, ma być realizowany przez wiele lat.
Cele programu jest:
1) Intensyfikacja rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu,
2) Zwiększenie atrakcyjności miejskich sieci tras rowerowych,
3) Zwiększenie miejskiego ruchu rowerowego na terenie Torunia,
4) Zwiększenie rowerowego ruchu rekreacyjno-turystycznego na terenie Torunia,
5) Kontrola nad kierunkiem i spójnością rozwoju sieci tras rowerowych w Toruniu,
6) Kontrola nad konserwacją i utrzymaniem infrastruktury rowerowej,
7) Kontrola nad spójnością działań związanych z rozwojem komunikacji rowerowej w Toruniu,
8) Kontrola kosztów i spójności wydatkowanych środków finansowych na cele związane z ruchem rowerowym w Toruniu.
Należy zaznaczyć, że ścieżki rowerowe są budowane zarówno jako obiekty towarzyszące nowym lub remontowanym ulicom, jak i samodzielne drogi rowerowe.
Wcześniej rozbudowa dróg rowerowych była realizowana w oparciu o Program rozwoju komunikacji rowerowej na lata 2007-2015, w ramach którego powstało ponad 80 km dróg rowerowych, budowanych zgodnie z obowiązującymi standardami, zarówno jako obiekty towarzyszące nowym lub remontowanym ulicom, jak i samodzielne drogi rowerowe.
Przykładowe realizacje: