Home  »  AktualnościNews   »   Drogi w 2021 roku

Drogi w 2021 roku

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w dużym stopniu zależy od infrastruktury. Dlatego miasto konsekwentnie realizuje plany związane z budową i remontami ulic, a także poprawą komfortu wszystkich uczestników ruch. Właśnie te cele przyświecały nam, przy realizacji tegorocznego drogowego budżetu. Kontynuacja rozbudowy mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego, przebudowany Zaułek Dworcowy, rozpoczęta budowa ulicy Chrzanowskiego i parkingów Park&Ride, nowe drogi rowerowe na mapie rowerowej, chodniki, miejsca do parkowania i ulice osiedlowe.

Nowoczesny most drogowy im. marsz. J. Piłsudskiego

Kluczową inwestycją na mapie komunikacyjnej miasta była trwająca rozbudowa mostu drogowego w Toruniu im. marsz. J. Piłsudskiego. Ten rok przyniósł sporo widocznych zmian. Nowe ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu, zakończenie prac antykorozyjnych pod obiektem. Na jezdni pojawiła się nowa nawierzchnia z asfaltu lanego, który jest bardziej odporny na koleinowanie i odkształcenia. Dla turystów i pieszych zamontowano punkty widokowe, z których można podziwiać panoramę Starówki. Na obiekcie pojawiło się energooszczędne oświetlenie i iluminacja. Z dnia na dzień obiekt nabierał nowego blasku i innego wyglądu. Do wykonania pozostały windy, które z uwagi na trudności z dostawą materiałów będą gotowe na koniec kwietnia 2022 r.

Most Piłsudskiego
Most drogowy im. marsz. J. Piłsudskiego

Chrzanowskiego w przebudowie

W tym roku rozpoczęła się przebudowa ulicy Chrzanowskiego. Jest to jedna z ulic położona na terenie przemysłowym, gdzie zlokalizowane są zakłady produkcyjne oraz usługowe. Do tej pory arteria miała niejednorodną nawierzchnię. Jej zasadnicza część była asfaltowa, Były jednak fragmenty wykonane z trylinki i betonu. Na cały odcinku nie było kanalizacji deszczowej. Prace zakończą się w lipcu 2022 r. Trylinka i beton cementowy ustąpią miejsca bitumicznej nawierzchni. Przy jezdni pojawi się ciąg pieszo-rowerowy. Wybudowane zostaną trzy perony autobusowe i dwa parkingi z dziesięcioma miejscami do parkowania. W ramach inwestycji zostanie wykonane włączenie ulicy Chrzanowskiego w ulice boczne (ul. Wymarzoną, ul. Chrzanowskiego i ul. Na Zapleczu) oraz kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie.

Parkingi Park§Ride

W kończącym się 2021 roku rozpoczęła się budowa dwóch parkingów typu „P&R”.Łącznie przy ul. Dziewulskiego i ul. Olimpijskiej powstanie 439 nowych miejsc do parkowania. Lokalizacje parkingów dobrane zostały tak, by zapewnić kierowcom wygodne korzystanie z komunikacji miejskiej.

Parking przy ul. Dziewulskiego o kubaturze blisko 36 tys. m3 będzie posiadał 2 poziomy, a na poziomie 0 przewidziano zadaszoną pętlę dla autobusów miejskich. W sumie na parkingu będą mogły  parkować 222 pojazdy, w tym pojazdy elektryczne dla  których dostępne będą miejsca z ładowarkami.

Z kolei parking przy ul. Olimpijskiej o kubaturze 16 tys. m3 będzie oferował 217 miejsc parkingowych.

Do budowy obu obiektów wykorzystane zostanie ok. 4,3 tys. m3 betonu i  300 ton stali. Z zewnątrz konstrukcja pokryta zostanie panelami stalowymi w kolorach pomarańczowym i szarym, a na jednej ze ścian parkingu przy ul. Dziewulskiego powstanie zielona ściana o powierzchni ok. 450 m2. Prace zakończą się w marcu 2023 roku.

Mostki na Palmowej

Z kolei do końca maja 2022 potrwa budowa mostków przez Strugę Toruńską, w ciągu

ul. Wierzbowej i w ciągu ul. Palmowej . Będą tam budowane dwa niewielkie obiekty, które poprawią bezpieczeństwo i ruch pieszych w tamtym rejonie. .

Rowerem wzdłuż Szosy Bydgoskiej

Latem tego roku zakończyliśmy budowę ścieżki rowerowej w ciągu Szosy Bydgoskiej . Maona 1,039 km długości i przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 80. Powstała po południowej stronie Szosy Bydgoskiej, kończy się na skrzyżowaniu Szosy Bydgoskiej i Szosy Okrężnej. W ramach zadania wykonywany został przejazd i przejście przez Szosę Okrężną. Nowy ciąg pieszo-rowerowy połączył Bydgoskie Przedmieście z Przysiekiem i stanowi część „Wiślanej Trasy Rowerowej”.

Zadanie kosztowało 844.817,31 zł i było dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020.

Droga wzdłuż ulicy Bydgoskiej

Ścieżka wzdłuż Szosy Bydgoskiej

Połączona Dworcowa z Chrobrego

Zakończyła się także przebudowa Zaułka Dworcowego Przed przebudową odcinek od ul. Dworcowej do Chrobrego był gruntowym szlakiem. Ulica nie posiadała odwodnienia ani bezpiecznej przestrzeni dla pieszych. Wielu kierowców wybierało tę trasę, ponieważ  łączy ona ulicę Dworcową z ul. Chrobrego. Stanowi ona dojazd do ogródków działkowych, zlokalizowanych przy Trasie Prezydenta Władysława Raczkiewicza.

W ramach zakończonej przez MZD inwestycji, gruntowa droga została przebudowana. Wykonana została jezdnia o nawierzchni bitumicznej z obustronnymi chodnikami. Droga zyskała odwodnienie. Zamontowane zostało nowe oświetlenie. Inwestycja kosztowała 1,33 mln zł. Warto dodać, że w roku 2015 Zaułek Dworcowy został przebudowany na odcinku od Batorego do Dworcowej.

Zaułek Dworcowy

Zaułek Dworcowy

Drogi lokalne

W tym roku toruńscy drogowcy w ramach realizowanego Programy Przebudowy Dróg Lokalnych przebudowali kilkanaście ulic osiedlowych. Swój wygląd zmieniła m.in. ulica ul. Miedza na toruńskich Wrzosach. W ramach inwestycji wybudowana została pieszo-jezdnia. W miejsce starych lamp zostało zamontowane nowe, energooszczędne oświetlenie typu led. Na końcu ulicy został wybrukowany plac manewrowy.

Kolejna osiedlowa arteria, która zmieniła swój blask to ulica Piotrkowska, położona prostopadle do ulicy Kartuskiej i Tarnowskiej, na osiedlu Bielawy. Przed przebudową miała mieszaną nawierzchnię. Na jednym odcinku była gruntowa, a na drugim pokryta destruktem.  Po przebudowie zyskała jednorodną jezdnię z kostki. Wykonane zostały zjazdy do posesji i przebudowano kanalizację deszczową. W ramach inwestycji powstał chodnik. Przebudowane zostało także oświetlenie uliczne. Inwestycja kosztowała ponad 550 tys. zł.

ulica Piotrkowska

Ulica Piotrkowska

Zmieniła się także ulica Perłowa i Ametystowa. W tym roku przebudowany został odcinek od ul. Ametystowej do końca zabudowy wraz z fragmentem Ametystowej. W ramach inwestycji , która kosztowała ponad 650 tys. zł. została wykonana jezdnia bitumiczna, chodniki, zjazdy z kostki betonowej i ponad 30 miejsc do parkowania. W tym roku przebudowano również ulicę Czapli i Kocią. Ta druga zyskała nowe oblicze na odcinku od ul. Balladyny do ul. Światowida. Po przebudowie na ulicy pojawiła się jezdnia, zjazdy z kostki betonowej , miejsca parkingowe i nowe oświetlenie.

Bezpieczniej na przejściach

W tym roku w ramach realizowanego przez miasto Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów kontynuowaliśmy doświetlenie przejść dla pieszych. Od kilku lat konsekwentnie poprawiamy w ten sposób bezpieczeństwo na zebrach. W tym roku doświetliliśmy przejścia przy: Bażyńskich (basen), Podgórna / PCK, Podgórna / Piaskowa , Lelewela przy Bumarze ,Andersa / Okólna , Kwiatowa (jedna lokalizacja) – 2 nowe lampy.

Pinezka na drodze

Skrzyżowanie ulic: Legnickiej/ Płockiej/ Tarnowskiej zostało przebudowane na rondo pinezkowe.

Z kolei wzdłuż Szosy Lubickiej od skrzyżowania z ul. Targową do Piernikowego osiedla zamontowano bariery antybryzgowe z wypełnieniem, które mają chronić poruszających się tam pieszych i rowerzystów.

Dodatkowe miejsca do parkowania

  • ul. Trzcinowa 20 miejsc
  • ul. Solankowa
  • ul. Słoneczna -miejsca do parkowania z płyt ażurowych przy posesjach
  • ul. Jarocińska 26 miejsc
  • ul. Św. Klemensa (obiekty sportowe) 71 szt.
  • ul. Łukasiewicza (powiększenie istniejącego parkingu o 5 miejsc)
  • przy orliku, ul. Droga Starotoruńska 14 miejsc

Suchą nogą do domu

  • Budowa przejścia pomiędzy ul. Szuwarów i Trzcinową
    w kierunku żłobka
  • Budowa chodnika w ul. Relaksowej
  • Przejście do marketu bez przeszkód i suchą nogą – utwardzenie nawierzchni przejścia pomiędzy kamienicami przy ul. Mickiewicza 98 – 100, w kierunku marketu i okolicznych sklepów (budżet obywatelski)
  • Budowa chodnika przy ul. 63 Pułku Piechoty 75a, dojście do nowych ciągów pieszych
  • Budowa chodnika- połączenie ul. Letniej i Andersa
powrót Informację wprowadził(a): admin Data zamieszczenia: 3 stycznia, 2022