Spółki miejskie Urbitor i Miejski Zarząd Dróg wydały wspólny komunikat odnoszący się do pojawiających się w przestrzeni publicznej informacji dotyczących budowy Trasy Staromostowej na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta i związanych z tym nieprawdziwymi stwierdzeniami o rzekomym zagrożeniu tej inwestycji dla funkcjonowania targowiska miejskiego przy ul. Szosa Chełmińska.
Komunikat Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu oraz Urbitor sp z o. o. w Toruniu
W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacjami dotyczącymi budowy „Trasy Staromostowej” na odcinku od placu Niepodległości do ul. Dekerta i związanymi z tym nieprawdziwymi stwierdzeniami o rzekomym zagrożeniu tej inwestycji dla funkcjonowania targowiska miejskiego przy ulicy Szosa Chełmińskawyjaśniamy, co następuje:
Rolnicy po raz kolejny wyjadą na drogi dojazdowe do Torunia i na znak protestu będą je blokować. Utrudnienia w ruchu spodziewane są 15 i 20 marca 2024 r.
Protest rozpocznie się o godz. 8:00 i potrwa do godz. 20:00. Według danych Toruńskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego z dn. 12.03.2024 r. zgłoszono następujące miejsca zgromadzeń:
Drogi w oznaczonych punktach będą całkowicie blokowane z uwzględnieniem korytarza życia. Planowanie jest zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa oraz rozładowywanie zatoru drogowego po ustaleniu z dowodzącym akcją. W ramach zgromadzenia przewidziane są wystąpienia uczestników, działaczy społecznych oraz panele dyskusyjne. Przewidziany jest również posiłek w ramach kuchni polowej i grilla. Zgromadzenie będzie wyposażone w sprzęt nagłośniający, którego używanie przewidziane jest w porze dzienne.
Przewidziana liczba uczestników to 500 osób. Część uczestników na miejsce zgromadzenia przybędzie ciągnikami rolniczymi wraz z osprzętem, samochodami osobowymi i ciężarowymi.
Aktualizacja, 13.03.2024 r.:
Toruńskie Centrum Zarządzania Kryzysowego poinformowało o planowanym 20 marca 2024 r. proteście rolników w miejscowości Czernikowo:
Zgromadzenie potrwa od godz. 7:00 do godz. 19:00.
Poniżej mapy z oznaczonymi miejscami, w których odbędą się protesty:
fot. główne Wojtek Szabelski/ źródło mapy: Google Maps
Kozacka -św. Faustyny oraz Świętopełka -Brejskiego to kolejne dwa skrzyżowania w Toruniu, na których w tym roku planowana jest budowa wyniesionych skrzyżowań. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawców prac. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty, za pośrednictwem platformy zakupowej, do 26 marca br.
W ostatnim roku takie skrzyżowanie zostało wybudowane m.in. na skrzyżowaniu Letniej z ul. Jabłońskiego, w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 15. Obecnie takie rozwiązanie powstaje na Podgórnej i Wiązową. Po zakończeniu prac w tym miejscu, drogowcy zaczną przebudowę skrzyżowania Krasińskiego – Reymonta, gdzie również powstanie wyniesione skrzyżowanie.
Skrzyżowanie z wyniesioną powierzchnią charakteryzuje się podniesieniem tarczy skrzyżowania do poziomu chodników przy jezdni. Wymusza ono na kierowy redukcję prędkości, ponieważ wjazd na wyniesioną powierzchnię skrzyżowania odbywa się poprzez specjalnie ukształtowane rampy, działające podobnie jak progi zwalniające.
Wyniesione skrzyżowania są wykonywane w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów, który miasto realizuje od 2017 r. Tylko w ostatnich 5-ciu latach na realizację działań poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów miasto wydało prawie 12,7 mln zł. W ramach tych środków m.in. doświetlono przejścia dla pieszych, w miejscu niebezpiecznych skrzyżowań wybudowano ronda (m.in. Żwirki i Wigury/Legionów, Legnicka/Płocka/Tarnowska, Niesiołowskiego/Bukowa, Grudziądzka/PCK, Niesiołowskiego/Buszczyńskich), dla spowolnienia ruchu w kilku miejscach naszego miasta wybudowano wyniesione przejścia dla pieszych (Mickiewicza 48, Wojska Polskiego, Kozacka, Storczykowa, Fałata 41, Droga Starotoruńska, Podgórna (miedzy Wiązową a Ogrodową), Rudacka przy SP nr 17, ul. Konstytucji 3 Maja, ul. Koniuchy na wysokości cmentarza.
Miasto planuje realizację kluczowych dróg rowerowych. Rower to ekologiczny i ekonomiczny środek transportu, coraz chętniej wybierany nie tylko jako forma spędzania czasu, ale jako alternatywa dla samochodu czy komunikacji zbiorowej. Stąd budowa bezpiecznych i wygodnych tras, które łączą toruńskie osiedla, zapewniając jednocześnie spójność ciągłość głównych tras rowerowych Torunia. Co, będzie działo się w tym roku?
Sobieskiego kluczowa
W tym roku powinna ruszyć budowa drogi rowerowej na odcinku ul. Sobieskiego od pl. Pokoju Toruńskiego do ul. Żółkiewskiego. –W ramach zadania na odcinku o długości niespełna 1400 m powstanie droga rowerowa wspólnie z ciągiem chodnika po wschodniej stronie pasa drogowego. Po zachodniej stronie planuje się przebudowę istniejącego chodnika do parametrów ciągu pieszo-rowerowego- wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Zakres projektu obejmuje także przebudowę zatok autobusowych i zjazdów, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego. Budowa jednego z kluczowych odcinków dróg rowerowych uzupełni infrastrukturę rowerową w centralnej części miasta. Pozwoli to na zachowanie spójności i ciągłości głównych tras rowerowych Torunia. Na realizację tego przedsięwzięcia miasto wnioskuje o dofinansowanie ze środków zewnętrznych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. – W marcu planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie- dodaje Makowski.
Poznańska od Andersa do Szubińskiej
W pierwszym półroczu tego roku powinna być również gotowa dokumentacja dla drugiej ważnej drogi rowerowej wzdłuż ul. Poznańskiej. –Rozbudowa ul. Poznańskiej o drogę rowerową i ciąg pieszo-rowerowy jest kluczowa ze względu na lokalizację i charakter drogi. Brak infrastruktury pieszo-rowerowej wzdłuż miejskiego końcowego odcinka drogi krajowej nr 15 stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów– podkreśla Ireneusz Makowski . W tym miejscu notowane jest duże natężenia ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych, co jest dużym utrudnieniem dla użytkowników jednośladów. W ramach zadania na odcinku ok. 1,9 km od ul. Andersa do ul. Szubińskiej, planuje się wybudowanie drogi rowerowej z chodnikiem oraz ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto projekt przewiduje przebudowę w niezbędnym zakresie innych elementów pasa drogowego tj. chodnika, zjazdów, zatok autobusowych i oświetlenia ulicznego. Przybliżona wartość zadania to ok. 4 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu. W przypadku tej inwestycji, miasto również planuje wystąpić o jej dofinansowanie ze środków zewnętrznych – w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Między mostami
W tym roku kontynuowane będą prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej dla budowy połączenia rowerowego mostu im. J. Piłsudskiego z planowaną trasą rowerową wzdłuż mostu kolejowego i ul. Rudacką. Przedmiotem tego projektu jest budowa infrastruktury pieszo-rowerowej po południowej stronie Wisły, łączącej most drogowy z mostem kolejowym wraz z dowiązaniem się do ul. Rudackiej. Nowa droga rowerowa przebiegająca wzdłuż ul. Kujawskiej i ul. Dybowskiej będzie się łączyć z drogą rowerową na ul. Rudackiej, prowadzącej do przeprawy mostowej gen. Elżbiety Zawackiej. Wytyczenie trasy będzie polegało na przebudowie pasa drogowego wraz z przebudową infrastruktury podziemnej. Oprócz wybudowanej drogi rowerowej i chodników, przebudowane zostaną także skrzyżowania i wprowadzona nowa organizacja ruchu. Głównym celem projektu będzie poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów dzięki segregacji ruchu oraz uzupełnienie sieci rowerowej przebiegającej w lewobrzeżnej części miasta. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 2,3 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Po opracowaniu dokumentacji i otrzymaniu decyzji administracyjnych , miasto będzie aplikowało o środki unijne w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Barbarka
Miasto planuje zlecenie opracowania dokumentacji technicznej dla budowy drogi rowerowej na Barbarkę. Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Barbarka to jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców tras rowerowych. Na odcinku od ul. Polnej do Osady Leśnej Barbarka ma powstać nowa infrastruktura pieszo-rowerowa o długości ok. 3 km, obejmująca swoim zakresem również infrastrukturę towarzyszącą, w tym budowę elementów małej architektury. Przedsięwzięcie jest efektem działań ukierunkowanych na rozwój zrównoważonej turystyki m.in. przez wsparcie potencjału turystycznego miasta. Planowana inwestycja będzie stanowić uzupełnienie połączenia istniejącej sieci dróg rowerowych w północno-zachodniej części Torunia. Szacunkowa wartość zadania wynosi niespełna 3,5 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Po opracowaniu dokumentacji i otrzymaniu decyzji administracyjnych, miasto będzie aplikowało o środki unijne w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Srebrnego Na Skarpie
– W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę, który zajmie się remontem ścieżki rowerowej przy ul. Srebrnego 4. Zwycięska firma będzie miała za zadanie zrealizować to przedsięwzięcie w formule projektuj i buduj– informuje Ireneusz Makowski, dyrektor MZD. W praktyce oznacza to, ze będzie musiała wykonać projekt, zdobyć wszystkie niezbędne pozwolenia, a następnie wykonać inwestycje.
Ciąg pieszo-rowerowy przy Konstytucji 3 -go Maja do remontu
Już niebawem ruszy remont ciągu pieszo-rowerowego przy Konstytucji 3-go Maja. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu poszukuje wykonawcy robót. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 22 marca br.
Ciąg pieszo-rowerowy przy Konstytucji 3-go Maja przejdzie remont kapitalny. Jego wykonanie planowane jest na odcinku od Kosynierów Kościuszkowskich do ul. Teligi. Prace zostaną zrealizowane po stronie północnej, na odcinku 284 metrów. Obecnie poszukiwany jest wykonawca remontu. Od dnia podpisania umowy będzie on miał dwa miesiące na wykonanie prac.
Drogowcy zajmą się remontem zachodniego pasa ulicy Przy Skarpie. Zniszczony, zdegradowany odcinek przejdzie kapitalny remont na odcinku od Szosy Lubickiej do skrzyżowania z ul. Konstytucji 3-go Maja. Obecnie poszukujemy wykonawcy prac. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 15 marca 2024 r.
Już niebawem ruszy remont ciągu pieszo-rowerowego przy Konstytucji 3 Maja. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu poszukuje wykonawcy robót. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 22 marca br.
Ciąg pieszo-rowerowy przy Konstytucji 3 Maja przejdzie remont kapitalny. Jego wykonanie planowane jest na odcinku od Kosynierów Kościuszkowskich do ul. Teligi. Prace zostaną zrealizowane po stronie północnej, na długości 284 metrów. Na całym odcinku zostanie ułożona nowa asfaltowa nawierzchnia i wykonane zostanie nowe oznakowanie poziome. Obecnie poszukiwany jest wykonawca remontu. Od dnia podpisania umowy, zwycięska firma wyłoniona w drodze przetargu, będzie miała dwa miesiące na wykonanie prac.
W najbliższy wtorek (5 marca) rozpocznie się przebudowa skrzyżowania Podgórnej z ul. Wiązową. Za dwa miesiące powstanie tu wyniesione skrzyżowanie. Chodzi o uspokojenie ruchu w tym miejscu i zwiększenie bezpieczeństwa. Na czas prowadzonych robót ulica Wiązowa, na odcinku od Lelewela do Podgórnej, będzie dwukierunkowa. W załączeniu sugerowane objazdy.
Inwestycja będzie wykonywana w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów, który miasto realizuje od 2017 r. Skrzyżowanie z wyniesioną powierzchnią charakteryzuje się podniesieniem tarczy skrzyżowania do poziomu chodników przy jezdni. Wymusza ono na kierowy redukcję prędkości, ponieważ wjazd na wyniesioną powierzchnię skrzyżowania odbywa się poprzez specjalnie ukształtowane rampy, działające podobnie jak progi zwalniające.
Nowa nawierzchnia na skrzyżowaniu zostanie wykonana z kostki betonowej. Wykonawcą prac jest firma P.W. Drobet, która najpierw musiała przygotować projekt, potem uzyskać wszystkie niezbędne decyzje, a następnie zrealizować zadanie. Po zakończeniu przebudowy skrzyżowania Podgórna-Wiązowa, wykonawca, wybuduje wyniesione skrzyżowanie na Krasińskiego – Reymonta. Za wykonanie obu inwestycji w formule projektuj i buduj zapłacimy 429 tys. zł.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu poszukuje wykonawcy remontu ulicy Grudziądzkiej. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 14 marca br.
Remont ulicy Grudziądzkiej planowany jest na odcinku 220 metrów, od Szosy Chełmińskiej do ronda PCK (bez skrzyżowania). W ramach prac zostanie rozebrana stara nawierzchnia i ułożona nowa. Wykonane zostanie nowe oznakowanie poziome. Ponadto do zadań wykonawcy, wyłonionego w drodze przetargu, będzie należało przygotowanie organizacji ruchu na czas robót.
Remont potrwa dwa miesiące od momentu podpisania umowy.
Odliczamy dni do uruchomienia roweru miejskiego. Startujemy w najbliższy piątek, 1 marca!
51 stacji, stawki za wypożyczenie roweru bez zmian, system dostępny 24 godziny na dobę – tak najkrócej można powiedzieć o nowym sezonie roweru miejskiego. Zachęcamy do skorzystania.
Na toruńskie ulice wyjedzie 1 marca br. W sumie do dyspozycji będzie 360 rowerów. Z roku na rok systematycznie wzrasta liczba użytkowników systemu i liczba wypożyczeń. Tylko w ubiegłym roku rowery miejskie wypożyczono prawie 130 tys. razy.
Jazda na rowerze miejskim to moc korzyści – dla zdrowia, dla portfela, dla środowiska. Skoro coś tak prostego, jak dojazdy do pracy czy szkoły na jednośladzie, czy rowerowa wycieczka do sklepu zamiast jazdy samochodem może przynieść tak wiele dobrego, błędem byłoby z tego nie skorzystać.
Przypominamy, że na Użytkowników toruńskiego roweru miejskiego czeka kilka udogodnień, między innymi:
Inny sposób zwrotu – podobnie jak w ubiegłym roku -linki, którymi trzeba dodatkowo i obowiązkowo przypiąć rower do stacji.
Więcej informacji na stronie i w Regulaminie Torvelo – https://www.torvelo.pl/regulamin.html
Warto wiedzieć:
W minionym sezonie spadła liczba dewastacji i kradzieży, z roweru korzystali chętniej mężczyźni, a średni czas wypożyczenia roweru wynosił 22 minuty.
Niezmiennie stacje przy placu Rapackiego i Wałach gen. Sikorskiego cieszyły się największą popularnością. To w tych miejscach odnotowano najwięcej, bo aż 10%, wszystkich wypożyczeń.
W Toruniu powstanie kolejne rondo turbinowe. Jego budowa została zaplanowana na skrzyżowaniu ul. Strobanda i drogi krajowej nr 91. Oprócz ronda, w ramach inwestycji, wybudowany zostanie odcinek, który spina ul. Strobanda z ul. Polną. Zadbano również o pieszych i rowerzystów. Wszystko to za sprawą chodników i dróg rowerowych, które powstaną w czasie prac.