Nowa pieszo-jezdnia na Ugorach (20.09.2022)

Nowa pieszo-jezdnia na Ugorach

Na osiedlu Jar zakończyła się budowa nowej pieszo-jezdni. Jest to droga dojazdowa do ulicy Ugory. Nowy trakt ma  225 metrów długości. Część dla pieszych została wykonana z kostki betonowej, natomiast dla aut z płyt ażurowych. Przy drodze zostało zamontowane  oświetlenie.

Inwestycja kosztowała 558 tys. zł.

Stanowisko MZD w sprawie biletu w sieci

W przestrzeni publicznej pojawiły się ostatnio zdjęcia biletu parkingowego, mającego dokumentować dokonanie opłaty za korzystanie ze Strefy Płatnego Parkowania w Toruniu, a zawierającego potencjalnie obraźliwe treści. W związku z tym Miejski Zarząd Dróg w Toruniu oświadcza, że system opłat parkingowych, którym zarządza, nie generuje „sam z siebie” biletów zawierających podobne treści. Miejsce, w którym się one na publikowanym bilecie pojawiły, służy do wpisania numeru rejestracyjnego pojazdu. Napis widoczny na bilecie został więc wprowadzony przez użytkownika opłacającego postój w strefie. MZD nie ponosi odpowiedzialności za wprowadzone w ten sposób informacje lub napisy, zaś publikowany bilet, w związku z brakiem numeru rejestracyjnego pojazdu, jest nieważny. W wypadku kontroli skutkowałoby to nałożeniem opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu parkingowego. 

bilet parkingowy

Walczymy o złoto dla toruńskiego mostu

Koniec głosowania coraz bliżej! Zakończona w tym roku rozbudowa mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego czeka na Państwa głosy!

Nasza inwestycja znalazła się w finałowym etapie Ogólnopolskiego Konkursu Budowlanego „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.” Obecnie  jesteśmy na trzecim miejscu. Zawalczmy o złoto dla naszego mostu i zagłosujmy na niego .

Aby oddać głos, wystarczy kliknąć w link poniżej:

https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/edition/2837/object/3081/rozbudowa-mostu-drogowego-im-jozefa-pilsudskiego-w-toruniu

Przypominamy, głosować można raz dziennie!

Rywalizacja trwa do 28 września do godz. 15:00.

im. marsz. Józefa Piłsudskiego - wrzesień 2022

W czwartek samochody w odstawkę

W czwartek 22 września obchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu. Tego dnia jak co roku, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Torunia, właściciele samochodów mogą w Toruniu podróżować komunikacją miejską za darmo. W tym celu muszą mieć przy sobie dowód rejestracyjny pojazdu, którego są właścicielami lub współwłaścicielami, a także dowód tożsamości.

Zapraszamy!

Idea Europejskiego Dnia Bez Samochodu, obchodzonego zawsze 22 września, powstała w 1998 r. we Francji. Dzień ten jest jednym z elementów międzynarodowej kampanii „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu”. Celem akcji jest kształtowanie wzorców zachowań proekologicznych, upowszechnienie informacji o negatywnych skutkach używania samochodu, przekonanie Europejczyków do alternatywnych środków transportu, promocja transportu publicznego oraz pokazanie, że życie w mieście bez samochodu jest nie tylko możliwe, ale także o wiele przyjemniejsze. Podróż samochodem nie zawsze musi być najlepszym wyborem. W wielu sytuacjach użycie samochodu powoduje więcej strat niż korzyści, a oszczędność czasu, komfort i opłacalność są pozorne. Kampania przyczynia się również do zmniejszenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza, przez co wpływa na polepszenie jakości życia w mieście. Pokazuje, że istnieją alternatywne do jazdy samochodem sposoby przemieszczania się i że wcale nie musi się to wiązać z wielkimi wyrzeczeniami i obniżeniem jakości życia.

Dla zachęty warto przypomnieć, że podczas jazdy samochodem spalamy ok. 115 kcal/h, idąc pieszo z prędkością 6 km/h – ok. 250 kcal, a jadąc na rowerze – 300-600 kcal, zależnie od prędkości.

Marsz przedszkolaków

Z okazji Światowego Dnia Przedszkolaka, który przypada jutro (20 września) ulicami starówki odbędzie się przemarsz przedszkolaków. Rozpocznie się on godzinie 11.30 i potrwa do 13.00. Trasa przemarszu: plac św. Katarzyny 8 do Rynku Staromiejskiego.

Apelujemy o ostrożność!  

Program zaktualizowany

Radni zaakceptowali zmiany w „Programie Budowy Dróg Lokalnych na lata 2020-2023”. Stosowna uchwała została przyjęta podczas 46. sesji Rady Miasta Torunia w dn. 15 września 2022 r.

Dotychczas obowiązujący „Program Budowy Dróg Lokalnych” w wykazie prac na lata 2022-2023 zawierał 47 ulic o łącznej długości 10,339 km i wartości blisko 40 mln zł.

Przyjęte podczas 46. sesji Rady Miasta Torunia zmiany wynikają z konieczności urealnienia zarówno terminów realizacji zadań drogowych na te lata, jak i zaplanowanych na te inwestycje środków finansowych. Wpływ na to ma aktualna sytuacja na rynku usług i robót budowlanych, konieczność weryfikacji kosztów zadań, analiza stanu zaawansowania prac nad opracowaniem dokumentacji projektowych. Ponadto pojawiła się szansa na dofinansowanie w wysokości 50 proc. wartości inwestycji drogowych, m.in. przyjętych w PBDL na lata 2022 i 2023 z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

W wyniku przyjętych zmian zmniejszeniu ulegnie kwota przeznaczona na realizację zadań w latach 2022-2023 o 707 494 zł. Część z nich będzie finansowana do 2024 r. i zwiększy nakłady o blisko 13,5 mln zł do łącznej kwoty 53,3 mln zł.

Głośniej na budowie parkingu przy ul. Dziewulskiego

Od jutra (14.09) na budowie parkingu przy ul. Dziewulskiego 38 rozpocznie się wykonywanie posadzek (betonowych nawierzchni) na każdej kondygnacji. -Roboty posadzkarskie polegają na wbudowaniu mieszanki betonowej , a następnie jej zatarciu przy użyciu mechanicznych zacieraczek spalinowych- wyjaśnia Radosław Kotewicz z  firmy Strabag . Ze względu na technologiczny proces wiązania mieszanki betonowej, posadzka musi być zacierana zaraz po jej wbudowaniu . -Nie ma możliwości, aby prace odłożyć na kolejny dzień. W związku z tym prac związane z zacieraniem posadzki będą realizowane w godzinach popołudniowych i nocnych dodaje Kotewicz.   

Wykonawca przeprasza za utrudnienia.

Zawalczmy o podium dla mostu Piłsudskiego

Zakończona w tym roku rozbudowa mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego  dostała się do ogólnopolskiego finału konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku!

W głosowaniu internautów nasza inwestycja jest wysoko. Walczymy o podium w tym prestiżowym plebiscycie. Dlatego zachęcamy do oddania głosu. Każdego dnia można oddać głos na nasz toruński most.

Wystarczy kliknąć w link poniżej:

https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/edition/2837/object/3081/rozbudowa-mostu-drogowego-im-jozefa-pilsudskiego-w-toruniu

Warto wiedzieć:

Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego leży w ciągu drogi krajowej nr 15. Jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie starego miasta i centrum. Jego rozbudowa  to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, jaka była realizowana w ostatnim czasie  na mapie komunikacyjnej Torunia. Warto dodać, że do 2013 roku był to jedyny funkcjonujący most drogowy w grodzie Kopernika.

W czasie rozbudowy mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego powstało kilka nowych elementów, a niektóre istniejące zostały zmodernizowane. Do tych ostatnich należy niewątpliwie ciąg pieszo-rowerowy. Przed przebudową miał zaledwie 2 metry szerokości. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie  wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano zupełnie nowe ciągi piesze i  rowerowe o szerokości  4,2 m. Pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, po  obu  stronach mostu. Panele były montowane przy pomocy 55 tonowego dźwigu, łączone za pomocą stalowych elementów co 10 lub 13 metrów. Warto dodać, że kompozyty posiadają specjalną powłokę antypoślizgową, która została wykonana w dwóch kolorach: szarym-przeznaczonym dla pieszych i czerwonym dla rowerzystów. Ciekawostką może być fakt, że do poszerzenie chodnika po stronie zachodniej, czyli tej od Bydgoskiego Przedmieścia, wykorzystano 74  pomosty kompozytowe. Najlżejszy z nich  ważył 2 tony, a najcięższy 5. W pierwszej kolejności został wykonany chodnik po stronie zachodniej (od strony Bydgoskiego Przedmieścia), jego budowa trwała zaledwie dwa miesiące. Potem zaczęły się prace po drugiej stronie. W styczniu tego roku rowerzyści i piesi  mieli do dyspozycji ciągi po obu stronach mostu.  

W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Wykonano naprawy istniejącej płyty pomostu oraz wymieniono uszkodzone elementy konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe).

Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie. Czyszczenie i malowanie mostu było wykonywane w dzień i w nocy, przy utrzymaniu ruchu pieszego i kołowego na moście! Technologia robót została tak przewidziana i  uzgodniona, że wykonawca prowadził prace jednocześnie na dwóch przęsłach. Na  potrzebę tych prac na budowę dostarczono około 40 tirów rusztowań. W sumie zabudowano ich około 800 ton. Do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego obiektu zastosowano cztery systemy epoksydowo – poliuretanowe. Na samo wykonanie powłoki antykorozyjnej konstrukcji nad jezdnią zużyto 29 tys. kg farby!

W ramach inwestycji zadbano o skomunikowanie obiektu z Bulwarem Filadelfijskim,  Kępą Bazarową, Zamkiem Dybowskim i miejską plażą. Wykonano schody na Kępę Bazarową i plażę miejską  oraz nowe zejścia na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach. To nie koniec nowych elementów. Na moście powstały trzy punkty widokowe. Za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Pierwszy z nich, zlokalizowany jest od strony Bydgoskiego Przedmieścia. Z niego można podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa, powstały od strony Starówki. Dzięki nim wielu mieszkańców, ale i turystów oprócz niezapomnianych wrażeń widokowych może zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle pięknej panoramy, która swoim klimatem urzeka nie tylko w dzień, ale i nocna porą. 

Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. To ostatnie zostało dostosowane do historycznego charakteru mostu i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego. Z kolei iluminacja składa się z 360 indywidulanie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych.

Obiekt w normalnym, całorocznym cyklu programowym świeci w odcieniach bieli, dostosowanych  do architektury Starówki. Na specjalne okazje została przygotowana agenda programowa, która zakłada dostosowanie kolorystyki mostu do wydarzenia. I tak np. 18 stycznia w rocznicę powrotu Torunia do wolnej Polski most „ubrany” jest w barwy miejskie, czyli biało-niebieskie. Z kolei w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku zachwyca różnymi kolorami.

Warto wspomnieć, że przy rozbudowie historycznego mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zastosowano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Oprócz kompozytów z których zbudowano ciągi pieszo-rowerowe, warto wspomnieć o asfalcie lanym. W sumie na moście ułożono goponad 4 tys. m2. Na budowę był dostarczany w  termosach z wytwórni w Toruniu, miał ponad 200 st. C. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach.

Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą  trwałość. Zwykły asfalt  średnio wytrzymuje 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat.    

Inwestycja była realizowana od marca 2020 r. do kwietnia 2022 r.   

Wykonawcą prac było konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum).

Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosi 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.

Inwestycja w liczbach:

Do rozbudowy mostu użyto:

  • 1500 m3 betonu
  • 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
  • 8100 m2  asfaltu lanego
  • 7200 m2  paneli kompozytowych
  • 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego

fot. Błażej Antonowicz Focus Art

Zmiany w ruchu na skrzyżowaniu

W środę 7 września 2022 r. w godzinach porannych zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego.

Dla ruchu zostanie udostępniona przebudowana południowa jezdnia ulicy Watzenrodego. Przystanek autobusowy zostanie przywrócony do poprzedniej lokalizacji.

Wyjazd z centrum handlowego na ulicę Watzenrodego będzie odbywał się nowo wybudowaną jezdnią.

Wprowadzona organizacja ruchu pozwoli na rozbiórkę dotychczasowego zjazdu do centrum handlowego i wybudowanie docelowego układu torowego.

zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego

Fot. MZK Sp. z o.o.